6. Мария в православната литургияРазглеждайки Мариологията в Източната църква, по време на Византийския период, дискутирайки девственото зачатие по отношение на Римо-католическото и на Православното му разбиране, отец Йоан Майндорф казва: “Църквата се въздържа от налагането на догматическа формулировка по отношение на Мария, с изключение на това, че тя е истинската и действителна Theotokos,”Богородица”. Без съмнение тази впечатлява титла, необходима по логиката на Кириловата христология, оправдава ежедневното й литургическо славене като “по-честна от херувимите и несравнимо по-славна от серафимите””10. За почитането на Мария в православната литургия свидетелства и следната част от Евхаристийния канон, наречен Богородично величание11: “.... Безкръвна жертва е принесена. Свещеникът се моли тихо, като спомня всички светии, които с вяра са свършили живота си, а по-особено и гласно спомня пресветата, пречиста, преблагословена, славна Владичица и Приснодева Мария. Пее се възхвална песен на св. Богородица, обикновено – “Достойно е, наистина, да те облажаваме, Богородице ....”. Назад | Съдържание | Напред
|