Който се отлъчва от другите, търси само своето желание,
И се противи на всеки здрав разум.
Безумният не се наслаждава от благоразумието,
Но само от изявяване сърцето си.
С идването на нечестивия идва и презрение,
И с подлостта идва и позор.
Думите из устата на човека са като дълбоки води,
И изворът на мъдростта е като поток.
Не е добре да се приема нечестивия,
Или да се изкривява съда на праведния.
Устните на безумния причиняват препирни,
И устата му предизвикват плесници.
Устата на безумния са погибел за него,
И устните му са примка за душата му.
Думите на шепотника са като сладки залъци,
И слизат вътре в корема.
Немарливият в работата си
Е брат на разсипника.
Името Господно е яка кула;
Праведният прибягва в нея и е поставен на високо.
Имотът на богатия е укрепен град за него,
И той е висока стена във въображението му.
Преди загиването сърцето на човека се превъзнася,
И преди прославянето то се смирява.
Да отговаря някой преди да чуе,
Е безумие и позор за него.
Духът на човека ще го подпира в немощта му;
Кой може да подига унилия дух?
Сърцето на благоразумния придобива разум,
И ухото на мъдрите търси знание.
Подаръкът, който дава човек, отваря място за него,
И го привежда пред големците.
Който пръв защищава делото си изглежда да е прав,
Но съседът му идва и го изпитва.
Жребието прекратява разприте,
И решава между силите.
Брат онеправдан е по-недостъпен от укрепен град,
И разногласията им са като лостове на крепост.
От плодовете на устата на човека ще се насити коремът му;
От произведението на устните си човек ще се насити.
Смърт и живот има в силата на езика,
И ония, които го обичат, ще ядат плодовете му.
Който е намерил съпруга намерил е добро
И е получил благоволение от Господа.
Сиромахът говори с умолявания,
Но богатият отговаря грубо.
Човек, който има много приятели намира в това погубването си;
Но има приятел, който се държи по-близко и от брат.